Silkeborg by

Silkeborg skaber trygge indkøbsoplevelser for mennesker med demens

Demenskonsulent, Pia Østergaard, interviewes om Silkeborg Kommunes indsatser målrettet detailhandlen. Foto: Silkeborg Kommune

Mere end hvert andet menneske, der lever med demens, oplever udfordringer, når de køber ind. Demensugen sætter med en ny national indsats fokus på demensvenlighed i detailbranchen og detailbranchen bakker op – også i Silkeborg.

Det kan være en stor opgave at bevæge sig ud at handle.

– Nogle gange går det helt fint, men andre gange bliver jeg forvirret og presset, især hvis jeg kan mærke de andre i køen bliver utålmodige. I de situationer vil en lille smule hjælp og forståelse gøre en stor forskel, siger Jeanne Granild Freytag, der har demens.

Denne uge løber den nationale demensuge af stablen – og i løbet af ugen sættes fokus på en ny indsats omkring demensvenlighed i de danske butikker.

– Silkeborg Kommune er demensvenlig, og det betyder, at vi skal være et sted, hvor du kan leve et trygt og værdigt liv – også med en demenssygdom. Derfor er vi blandt andet løbende i dialog med de lokale butikker, så de ansatte bliver klædt på til at hjælpe kunder, der har brug for en ekstra hånd. Og lige præcis den indsats sætter vi spot på her i uge 19, forklarer demenskonsulent i Silkeborg Kommune, Pia Østergaard.

I løbet af ugen vil detailhandlen i Silkeborg få udleveret forskelligt informationsmateriale om demens og det nationale demenssymbol, som skal synliggøre, at personen, der bærer symbolet, er ramt af en demenssygdom – og muligvis har brug for en ekstra håndsrækning.

Silkeborgs butikker bakker op

Der er allerede en række butikker i Silkeborg, som er blevet demensvenlige, og som kender demenssymbolet og ved, hvordan man kan hjælpe den handlende, der bærer symbolet.

– Min oplevelse er, at detailhandlen i kommunen meget gerne vil blive klogere på, hvordan de kan støtte op om indsatsen. Vi har, i samarbejde med HandelSilkeborg, allerede været i dialog med en række butikker, som er blevet klædt godt på til at guide de kunder, som kræver lidt ekstra hjælp, forklarer Pia Østergaard, som fortsætter: Helt grundlæggende, så handler det meget om at iagttage kunden og bruge lidt længere tid på at lytte og forstå.

Kommentarer