Erhverv

Silkeborgs skolebusser reducerer klimaaftrykket med 90 %

Foto: Silkeborg kommune

Fra 1. januar 2022 udleder skolebusserne i Silkeborg Kommune kun en tiendedel af den CO2, som dieselbusserne udleder i dag. De mere klimavenlige busser er et led i Silkeborg Kommunes klimastrategi.

Efter et EU-udbud af skolekørsel har Børne- og Ungeudvalget besluttet, at skolebusserne i Silkeborg Kommune fremover skal køre på 2. generation biodiesel (miljøvenlig HVO-Diesel).

Dermed reducerer Silkeborg Kommune udledningen af CO2 fra skolekørsel med 90 % fra 650 tons om året til 65 tons om året.

Den markante reduktion i klimaaftrykket fra skolebusserne opnås for en relativ beskeden merudgift ved at anvende miljøvenlig diesel i stedet for traditionel diesel. Kommunens nuværende udgifter til skolekørsel er 15,8 mio. kr. om året, og efter udbuddet stiger prisen til 16,7 mio. kr. Prisstigningen ved at køre på miljøvenlig diesel er således ca. 5 % højere, mens udledningen af CO2 reduceres med 90 %.

Den nye kontrakt på skolekørsel til specialklasser og af befordringsberettigede skoleelever uden mulighed for offentlig transport træder i kraft 1. januar 2022 og gælder i seks år. Skolekørslen leveres fremover af busselskabet HB-Care.

Beslutningen om at kommunens skolebusser fremover kører på miljøvenlig HVO-diesel er en del af Silkeborg Kommunes klimaplan og et led i Silkeborg Kommunes klimastrategi om at blive CO2-neutral i 2025. Befordring af skoleelever udgør en væsentlig andel af Silkeborg Kommunes samlede CO2 udledning fra befordring.

Silkeborg Kommune har netop vundet kategorien ’Grøn udvikling’ i Dansk Industris årlige måling af erhvervsklimaet i Danmark på grund af store energiinvesteringer, god affaldssortering og konkrete C02-mål.

Kommentarer