Uddannelse

Silkeborg når tusindvis af unge med digitalt klubhus

Digital rådgivning er populært i Silkeborg Kommune blandt de unge. Foto: Silkeborg Kommune.

17.000 børn og unge fra Silkeborg Kommune har i 2020 været forbi Cyberhus, som er kommunes digitale rådgivning. Det er 38% flere end sidste år.

I to år har Silkeborg Kommune tilbudt rådgivning til børn og unge mellem 9-23 år på Cyberhus.dk, som er blevet til i et samarbejde mellem kommuner og Center for Digital Pædagogik.

På Cyberhus kan børn og unge chatte med ungerådgivere og stille spørgsmål til brevkassen. De kan også dele oplevelser med hinanden.

De unge tager ansvar

Den digitale rådgivning bliver brugt i stor stil, og det er positivt, fortæller Charlotte Kold, ungerådgiver i Silkeborg Kommune.

– Det er positivt, at der er så mange unge, der rækker ud og tage et ansvar for deres egen udvikling og livssituation, og at vi formår at komme i kontakt med så mange. Her kan vi lave en forebyggende indsats, så nogle problemer ikke vokser sig større, og de unge oplever de selv har del i løsningen.

– Helt generelt ser man, at unge har dårligere trivsel og mental sundhed i dag. Vi har en generation, som for første gang ikke mener, at de får en bedre opvækst og et bedre liv end deres forældre. Oven i det kan man så lægge corona-pandemien.

På Cyberhus har kommunerne hver deres side, så der findes en Silkeborg-chat og -brevkasse. Især chatten er brugt i Silkeborg. I 2020 blev det til 270 chat-samtaler mellem børn og unge og ungerådgivere fra Silkeborg. I 2019 var der 181.

Randi kender Silkeborgs børn og unge

På chatten har Silkeborgs børn og unge i 2020 ni ud af ti tilfælde skrevet med Randi Nyegaard, 24 år, lærerstuderende og chatrådgiver i Ungekulturhuset. Så Randi ved, hvem af Silkeborgs børn og unge, der bruger ungerådgivningen, og hvad de går og bokser med af stort og småt.

– Det er overvejende dem i pubertetsalderen fra Silkeborg by, som bruger chatten. Jeg oplever også, at der er flere, som kommer igen, og det tolker jeg som om, at de har gode oplevelser med rådgivningen. Coronaen og nedlukningen har nok også haft en betydning for, at vi har set flere, der gør brug af rådgivningen.

Emnerne for rådgivningen handler om alt lige fra stress til usikkerhed på sig selv og egen kop, forældre og kærester, men der er ét emne, som har skilt sig ud over året, og det er ikke corona-pandemien.

– Der har i år 2020 været rigtig mange, som har henvendt sig omkring omskæring. Nogen har bare været nysgerrige, andre skulle konvertere eller har vist interesse for jødedom. Generelt handler det om frygten for at være anderledes – og i det her tilfælde både fra de, der er omskåret, og de som ikke er.

Både Randi Nyegaard og Charlotte Kold vil gerne nå ud til endnu flere unge med den digitale rådgivning, og derfor bliver der sat gang i en oplysningskampagne på Instagram fra slutningen af januar 2021. I 2021 bliver de fremover tre rådgivere, da der netop er blevet ansat endnu en studentermedhjælper som rådgiver.

Kommentarer